Πολλές φορές έχω συμμετάσχει σε ενδιαφέρουσες συζητήσεις για τα σχέδια, τα χρώματα και τους συμβολισμούς στα γερακίτικα υφαντά. Αφορμή για να γράψω σήμερα υπήρξε μια σχετική συζήτηση με τον καθηγητή του πολυτεχνείου, Δημήτρη Αντωνίτση, που ήρθε πριν λίγο καιρό στο Γεράκι για να δει τα σχέδια στα γερακίτικα κιλίμια.
Ο σταυρός που βλέπουμε στα υφαντά είναι επίκληση της υφάντρας στο Θεό να προστατεύει την οικογένεια και τα γεννήματά της.
Τα γνωστά σχέδια ''ήλιος΄΄ και ΄΄πλακάκι'' τα συναντάμε και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, αλλά και στο εξωτερικό (Τυνησία, Αφγανιστάν), χωρίς να ξέρουμε αν τα πήραν αυτοί από τους Έλληνες ή οι Έλληνες απ΄αυτούς.
Το σχέδιο ''Δέντρο της Ζωής'' που παρουσιάζει την εξέλιξη των ηλικιών του ανθρώπου από την εμβρυϊκή μέχρι τα γεράματα, πρέπει να μας έχει έρθει από την περιοχή του Καυκάσου.
Τα σχέδια των μοτίβων στις άκρες των κιλιμιών παρουσιάζουν ανθρωποειδή πλάσματα που είναι όμοια με σχέδια που βρέθηκαν σε τοίχους σπηλαίων.
Τέλος, από τους χρωματισμούς και τα σχέδια παλιών υφαντών βγάζουμε συμπεράσματα για την ψυχολογία της υφάντρας, η οποία όταν ζούσε στο σπίτι της ένα χαρούμενο γεγονός (γέννα, γάμος), επέλεγε να υφάνει με χαρούμενα χρώματα, ενώ σε περιόδους πολέμου ή πένθους τα σχέδιά της ήταν σοβαρά και τα χρώματα σκούρα.
Σχέδιο γερακίτικου κιλιμιού εμπνευσμένο από τη λαϊκή μας παράδοση |
Ο σταυρός που βλέπουμε στα υφαντά είναι επίκληση της υφάντρας στο Θεό να προστατεύει την οικογένεια και τα γεννήματά της.
Τα γνωστά σχέδια ''ήλιος΄΄ και ΄΄πλακάκι'' τα συναντάμε και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, αλλά και στο εξωτερικό (Τυνησία, Αφγανιστάν), χωρίς να ξέρουμε αν τα πήραν αυτοί από τους Έλληνες ή οι Έλληνες απ΄αυτούς.
Το σχέδιο ''Δέντρο της Ζωής'' που παρουσιάζει την εξέλιξη των ηλικιών του ανθρώπου από την εμβρυϊκή μέχρι τα γεράματα, πρέπει να μας έχει έρθει από την περιοχή του Καυκάσου.
Τα σχέδια των μοτίβων στις άκρες των κιλιμιών παρουσιάζουν ανθρωποειδή πλάσματα που είναι όμοια με σχέδια που βρέθηκαν σε τοίχους σπηλαίων.
Τέλος, από τους χρωματισμούς και τα σχέδια παλιών υφαντών βγάζουμε συμπεράσματα για την ψυχολογία της υφάντρας, η οποία όταν ζούσε στο σπίτι της ένα χαρούμενο γεγονός (γέννα, γάμος), επέλεγε να υφάνει με χαρούμενα χρώματα, ενώ σε περιόδους πολέμου ή πένθους τα σχέδιά της ήταν σοβαρά και τα χρώματα σκούρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου